Blogg topplista - Superbloggen.se
Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Posted by on Jun 9, 2017 in Bloggar och poddar, Hjälpmedel, Intressepolitik, Jävla dumheter helt enkelt | 0 comments

Varför lagas inte elrullstolar i vettig tid?

viktoria på hjälpmedelscentralen

Viktoria skriver om det vansinniga att hon (och andra) som är i behov av el-stolar inte kan få dem lagade i vettig tid. På grund av detta missar Viktoria viktiga uppdrag som hon tagit på sig.

Detta är ett tydligt exempel på funktionsmaktsordningen; det vill säga hur samhället är strukturerat efter en norm som utesluter oss med en funktionsnedsättning. 

Läs hela Viktorias berättelse på hennes blogg. Ett sammandrag får du här:

Det är ju underbart med sommar och alla aktiviteter som startar upp nu. Att gå på festival är fantastiskt. Jag är schemalagd att jobba som volontär på WestPride i Göteborg. Jag ringt hjälpmedelscentralen i syfte att får en akuttid för permobilen (elrullstolen). Det tog några timmar. Men sen fick jag svar att elrullstolar för utomhusbruk inte har rätt till akuttid enligt deras regelbok. För att få en akuttid för min permobil (elrullstol) så måste jag själv bekosta reparationen utan att veta i förväg vad det kommer kosta. Jag är förbannad och ledsen att jag inte kan komma ut på WestPride och fullfölja mitt volontärsuppdrag som jag är schemalagd för. Varför har inte vi ett journummer efter kontorstider där vi alla funktionshinder kan få hjälp med permobiler, rullstolar eller hjälpmedel som har el i sig? Det kunde varit så smidigare och lättare om det fanns en jour där man kan ringa hjälpmedelscentralen och få hjälp på en gång på efter kontorstid?

Nu är det två dagar sedan som min permobil gick sönder och nu sitter jag här på hjälpmedelscentralen i Mölndal. Jag har pratat med teknikern och hen kan inte göra någonting förens på måndag, då jag bara har en arbetsorder. Jag tänker sitta här hela dagen i protest mot detta!

Läs hela texten i Viktorias blogg!